Conditietraining

training conditie skiën wintersport fitnessAls je op wintersport gaat wil je niet dat je conditie je weerhoudt van je skiplezier. Het is vervelend als je in de middag na de lunch al moe wordt en stopt. Daarom is het slim om conditietraining te doen voordat je op wintersport gaat. Dankzij een paar oefeningen die je enkele maanden voordat je op vakantie gaat kunt doen kan je uiteindelijk veel langer genieten van de pistes.

Het is geweldig om van de piste af te dalen. Lekker hard gaan of rustig naar beneden skiën, alles kan. Op zo’n moment wil je niet dat je conditie in de weg zit. Je wilt lekker doorgaan met skiën of snowboarden. Als je na de lunch al moe wordt omdat je conditie niet goed genoeg is dan kun je maar beter wat oefeningen gaan doen voordat je op skivakantie gaat. Een lichte conditietraining kan al een groot verschil maken. In dit artikel zullen verschillende oefeningen en activiteiten genoemd worden die de wintersportervaring verbeteren.

Conditietraining verkleint de kans op blessures

Buiten het feit dat je het langer kunt volhouden op de latten verklein je door een paar oefeningen ook de kans op blessures. Als je spieren meer aan kunnen gebeuren er minder snel ongelukken. Je kunt meer kracht zetten en jezelf beter herstellen als er iets fout gaat. Ook ben je alerter. Wanneer je uitgeput bent heb je niet de concentratie die je hebt als je nog niet moe bent.

De conditietraining die je het beste kunt doen voordat je op skivakantie gaat is voor iedereen anders. Het is niet voor iedereen goed om ontzettend hard te trainen. Doe jouw conditietraining daarom op je eigen tempo. Een paar dingen die je kunt doen zijn fietsen, hardlopen of zelfs wandelen. Als je wekelijks een paar keer gaat dan zul je dat zeker merken op de piste. De oefeningen die je doet verbeteren je eigen conditie. Als je de kantjes er vanaf loopt heb je uiteindelijk alleen jezelf.

Een voorbeeldoefening

De meer ervaren wintersporters die iets fanatieker zijn kunnen een andere, zwaardere oefening doen. Als jij al een redelijke conditie hebt kun je het beste de volgende oefening doen om de spieren in de benen te verbeteren. De beenspieren zijn bij het skiën belangrijk omdat je deze constant gebruikt.

Zoek een muur waar je gemakkelijk tegen kunt leunen. Ga vervolgens met je rug tegen deze muur en buig je knieën 90 graden. Probeer deze stand een halve minuut vol te houden. Dit is een zware oefening, dus het hoeft niet in een keer te lukken. Zodra de halve minuut voorbij is sta je op, houd je een halve minuut rust en doe je het nog een keer. Als je een maand voor de wintersport begint en deze oefening dagelijks 2x doet, dan ga je met een goede voorbereiding de piste op.

Andere voorbereidingen naast conditietraining

Als je op wintersport gaat heb je dit waarschijnlijk al maanden van tevoren geboekt. Dit betekent dat je kunt gaan voorbereiden op je wintersport. Een goede voorbereiding kan bestaan uit conditietraining, het controleren of kopen van materialen, het gebied verkennen op internet en nog veel meer. Hier onder staan dingen die je niet mag overslaan in de voorbereiding op je wintersport.

Materialen

Het is belangrijk om te controleren of het materiaal dat jij gaat gebruiken nog in goede staat is. Vaak staan de skischoenen, ski’s en het snowboard een jaar in de kast nadat ze mee zijn genomen op de wintersport van het jaar daarvoor. Als er een binding los zit of er zit een scheurtje in de ski dan kan dit gevaarlijk zijn als het niet wordt hersteld. Op de piste is het namelijk al te laat. Een goede voorbereiding bestaat dus ook uit het controleren van de materialen. Op de pagina materialen kun je meer lezen over wat je nodig hebt op skivakantie.

Het gebied verkennen

Vaak kun je via Google al kijken hoe het skigebied waar jij naartoe gaat er uit ziet. Je kunt de pistes bekijken, leuke routes die je wilt gaan doen uitstippelen, checken waar de apotheek is in het dorpje en nog veel meer. Ook kun je leuke andere dingen naast het skiën of snowboarden doen. Een voorbeeld is rodelen. Op de pagina overige wintersporten kun je meer lezen over de dingen die je kan doen naast skiën en snowboarden.